Tunesië

Een 4x4 - reis van 19 oktober tot en met 2 november 2002.
Home Volgende pagina

De aanloop.


Sinds we een jaar of tien geleden met een begeleider van een 4x4-tocht over de Sahara spraken, hebben we er naar uit gekeken om ooit eens naar het noorden van het Afrikaanse continent te gaan en zo in de gelegenheid te zijn die Sahara te bezoeken.
Natuurlijk is dat in principe een kwestie van vastleggen en gaan, maar er was altijd wel iets waardoor het op dat moment niet uit kwam.
Nu lijkt het er op dat het eindelijk zal lukken.

Vorig jaar werd door de St. Kangeroe al aangekondigd dat er, in samenwerking met een andere reisorganisatie, Sahara Adventure, vergevorderde plannen waren om dit jaar een reis naar Tunesië te organiseren.

Uitgangspunt voor de reis is 4x4 rijden te kombineren met het kennis maken met land en kultuur.
Niet al te heftig voor wat het terreinrijden betreft, maar uitdagend genoeg voor een eerste kennismaking met de Sahara.
Naar aanleiding van de toen beschikbare informatie hebben we ons begin dit jaar aangemeld als geïnteresseerden.
Dan, medio juli 2002, is het zo ver. Er is besloten om de reis in oktober doorgang te laten vinden, mits er voldoende equipes zijn die deel willen nemen.
Na wat overleg is er op 21 augustus een bijeenkomst. Doel daarvan is om wat meer over de reis te vertellen en een eerste kennismaking van de deelnemers.
Van de vier aangemelde equipes moet er één verstek laten gaan omdat die op het moment van de bijeenkomst in Wales aan het off-roaden is.
De bijeenkomst vindt plaats in Bergen (Limburg).
Daar treffen we de organisatoren/gidsen Ali en Ahmed Henidi, eigenaren van Sahara Adventure.
Zij verzorgen uit naam van St. Kangeroe deze reis.
Eerste bijeenkomst in Malden
Verder zijn daar we Steph en Ingrid die we hebben leren kennen tijdens een 4WD treffen in Marquenterre en Annemieke en Joke, voor ons onbekend. Het vierde koppel, Jürgen en Judith, die we ook al eens eerder hebben ontmoet, is het ontbrekende stel. Aan de hand van prachtige dia's van een van de eerdere reizen wordt er een indruk gegeven van wat we kunnen verwachten.
Daarnaast het verhaal van Ali en Ahmed, maar ook van Bram, de fotograaf, en Claus, in wiens huis de bijeenkomst plaats vindt en die ook een reis heeft meegemaakt. Dat alles maakt ons erg enthousiast.
Zoals het nu is kijken we erg naar de reis uit.

Het wordt een voor ons doen behoorlijk comfortabele reis. Het is een combinatie van hotel en kamperen terwijl alle maaltijden volledig worden verzorgd.
We reizen per boot van Genua naar Tunesië, doorkruisen dat land tot in het uiterste zuidelijke puntje en weer terug om vervolgens weer over te steken naar Genua.
Daarvoor hebben we 14 dagen ter beschikking.

Het programma, dat overigens aan de omstandigheden kan worden aangepast, ziet er als volgt uit:

Dag 1 (19-10-2002):
vertrek uit Genua 18.00 uur.

Dag 2:
Aankomst in La Goulette om 15.00 uur. Ontbijt en lunch aan boord.
Vertrek naar Kairouan (160 km). Diner en overnachting in hotel in Kairouan.

Dag 3:
Na ontbijt in hotel vertrek naar Tozeur. Lunch onderweg. Bezoek aan de
bergoases aldaar. Diner en overnachting op camping te Tozeur.

Dag 4:
Ontbijt op de camping. Vertrek richting Douz.
Afhankelijk van de weersomstandigheden of via woestijngebied of via Chott Jerid (220 km). Mogelijkheid tot opgraven van zandrozen.
Diner en overnachting in hotel te Douz. In Douz kunnen de nodige voorbereidingen getroffen worden voor de echte woestijnreis, zoals aanschaf van voedsel, water en brandstof.

Dag 5:
Douz/Ksar Guilan (100 km). Ontbijt in hotel te Douz. Hier is een mogelijkheid om te oefenen met het rijden door zandduinen. Wij rijden door gebied met zandduinen "Le grand Erg". Diner en overnachting op camping "Ain Sbat" 15 kilometer buiten Ksar Guilan.

Dag 6 t/m dag 11:
Ontbijt op camping te Ksar Guilan.
Ksar Guilan - El Borma - Borj El khadra - Mcheguig en naar Tataouine.
Wij zullen 5 dagen in de woestijn bivakeren. De maaltijden worden onderweg verzorgd door onze kok. Ze bestaan uit versgebakken (op nomadenwijze) brood, waarbij de lunches bestaan uit vlees en groenten of vis uit blik (tonijn) op Tunesische wijze bereid en de diners zijn of barbeque of anders. Onze kok heeft vele ideeëën. De deelnemers zullen niets tekort komen. Het is de bedoeling dat zij zich als een nomade in de woestijn zullen voelen en de stress van alle dag achter zich zullen laten. Zij zullen genieten van de rust die de Sahara uitstraalt. Wel verwachten wij van onze deelnemers dat zij met de begeleiders samen de handen uit de mouwen zullen steken. Wij rijden door de woestijn gemiddeld 150 tot 200 kilometer per dag, afhankelijk van de rijervaring van de deelnemers, het weer of pech onderweg. Het is dus niet nodig om in de stress te raken als het tijdsschema niet gehaald wordt. Dit is ruim gepland.

Dag 11:
Eind van de middag aankomst in Tatatouine alwaar wij in een hotel dineren en overnachten.

Dag 12:
Ontbijt in Tatouine. Vervolgens door naar Gabes (160 kilometer). In Gabes kan men de dag naar eigen idee doorbrengen. Lunch kan, indien men niet op eigen gelegenheid gaat, samen met de rest van de groep genuttigd worden.
Diner en overnachting in hotel te Gabes. Gabes staat bekend als een van de mooiste zeeoases.


Dag 13:
Ontbijt in Gabes. Vervolgens vertrek naar La Goulette alwaar de boot rond 18.00 uur zal vertrekken. Om 15.00 uur dienen wij aanwezig te zijn. Afscheid van de begeleiders en retour naar Genua. Diner wordt aan boord verzorgd.

Dag 14:
Retour naar Genua. Ontbijt en lunch aan boord.
Aankomst in Genua rond 15.00 uur.



We zullen niet alleen zand zien, maar ook door de bergen trekken en uiteraard kennis maken met de Tunesiërs en hun cultuur.
Nu nog wat voorbereidingen treffen en dan: Tunesië !.
Op 2 september ontvangen we een berichtje van Sahara Adventures dat zich een vijfde koppel heeft aangemeld. Het zijn Peter en Jenny en zij komen ook via Stg. Kangeroe. Ze zullen mee gaan in een Toyota Landcruiser LJ 70. Dit koppel kennen we voor zover we weten niet. Dat wordt dus een verrassing bij de boot.

De rest van de maand september en ook nu, in oktober een paar dagen voor het vertrek, zijn we nog aardig druk.
De auto is helemaal nagekeken. Er was eigenlijk niets op aan te merken, maar we willen geen enkel risico nemen. Tenslotte zitten we een heel eind van huis.
Mogelijk valt het allemaal best mee, maar we hebben geen enkele ervaring met een dergelijke trip en dan gaan we liever voor zeker.

Zo hebben we wat extra spulletjes bij ons. Naast de gereedschapskist die we altijd bij ons hebben, hebben we reservemateriaal voor de auto bij ons in de vorm van bijvoorbeeld reserve V-snaren, maar ook een volledige set filters. Verder een aantal draadeinden voor noodreparaties, bandenreparatiemateriaal, reserveolie, een kleine handcompressor en nog wat dingetjes.
Dan is nog er een handsfree-systeem voor een mobiele telefoon ingebouwd, noodzakelijk omdat we een nieuw type telefoon hebben omdat we onze oude 'koelkast' die allang kuren vertoonde nu eindelijk hebben vervangen door een modernere.
Daarmee was het inbouwen nog niet gebeurd, want we hebben ondertussen ook een (eenvoudige) GPS-ontvanger aangeschaft. Een Garmin, de eTrex Summit.
Met behulp daarvan willen we onze route documenteren voor ons verhaal. Een ander aspekt is natuurlijk dat ook het navigeren wat makkelijker wordt. Niet alleen tijdens deze reis, maar ook tijdens andere vakanties.
Nou heeft Ron, gezien zijn vak, wel wat ervaring met navigeren, maar voor Yvonne is het totaal onbekend terrein. Ze kan best goed kaartlezen, maar een GPS...!
Met de 'Summit' om leren gaan wordt dus aan Ron overgelaten.
En daar gaat veel tijd in zitten.
Via internet schaffen we het navigatieprogramma 'OziExplorer'aan. Het is een van origine Australisch programma dat echter grotendeels ook in het Nederlands werkt en waarmee je je eigen kaarten kunt inscannen. Voor meer bijzonderheden moet je maar kijken op de website van OziExplorer.
Het inscannen van de kaarten, het invoeren van de routepunten en de koppeling van de 'Summit' aan de laptop kostte ook aardig wat uurtjes.
Denk nou niet dat dat een straf was! Verre van dat.
Voor dat alles achter de rug is zitten we nog maar een paar dagen voor de afreis.

We reizen donderdag 17 oktober af. Dat betekent dat we ruim tijd hebben tot het moment waarop we in de haven in Genua moeten staan, zaterdag 19 oktober om 14.00 uur.
Voordeel daarvan is dat we rustig kunnen reizen. Ron heeft nog wat fysieke problemen na zijn ziek zijn in augustus, maar op deze manier hebben we alle ruimte. De heenreis is tenslotte ook al vakantie.
Onze route zal via België en Luxemburg, een stukje Duitsland en via Zwitserland naar Italië voeren.
Tot Genua is het twaalfhonderd kilometer. Via deze route iets langer dan de kortste en ook niet de snelste manier, maar denkelijk wel de leukste. Dat merken we vanzelf.

Top Home Volgende pagina